Kantoren en scholen

Welzijn bevordert het leerproces

In een omgeving waar leerlingen, leerkrachten of werknemers zich prettig voelen, is het gemakkelijker om te leren en te werken. Licht speelt daarbij een belangrijke rol. Niet alleen vanwege de sfeer die in een ruimte kan worden gecreëerd, ook vanwege de invloed van licht op allerlei lichaamsprocessen. Zo beïnvloedt het de werking van het hart en bloedvaten, afgifte van hormonen, aanmaak van vitamine D en ons immuunsysteem. Tevens is licht van invloed op onze stemming en alertheid. Een esthetisch verantwoorde omgeving met de juiste verlichting zorgt voor psychosociale balans, helpt mee aan een beter geheugen, vergroot het innovatief, creatief en oplossend vermogen van de mens en stimuleert de bereidheid om anderen te helpen.

(Dag)licht in het onderwijs en op de werkplek

Ook de zon is van onschatbare waarde. Het verschaft licht om te kunnen zien, het geeft kleur en warmte, en energie om van te leven. Daglicht is van invloed op onze biologische klok die het dag- en nachtritme reguleert. En daglicht is de voordeligste energiebron. In klaslokalen of werkplekken met grote raampartijen, is het dan ook zinvol om het kunstlicht aan te passen aan het invallende daglicht.

Hoger omgevingslicht + daglichtregeling = betere resultaten

De norm

Sinds 2003 hebben de EU-landen een gemeenschappelijke norm (EN 12464-1) voor lichtplanning van werkplekken. Vroeger omvatte de norm onder andere eisen aan de verlichting van het werkvlak, beeldschermen en de directe omgeving. Op basis van nieuwe bevindingen is de norm herzien en stelt deze nu ook eisen aan de verlichting van plafond en wanden.

Terug naar boven